Auto pojištění plnění

od Robert Stejkora

Logická posloupnost, člověk si koupí auto, pak si jej pojistí a pak doufá, že nikdy nebude potřebovat z tohoto pojištění plnění. A když už plnění potřebovat bude, tak trne, kde s ním pojišťovna vyběhne… 

Toto je ve zkratce popis toho, jak klienti obvykle přistupují k pojištění vozidel. Aby k žádnému vyběhnutí s klientem nedošlo, vyšel v 10. čísle časopisu Ekonom z 10.03.2016 článek zabývající se touto problematikou – Jak se nenapálit při dopravní nehodě. Jeho autorem je Petr Korbel.

Jelikož si myslím, že ne každý tento časopis odebírá, chci poskytnout informace o něm touto cestou a navíc přidat několik vlastních poznámek.

Lovci nehod
Předně článek varuje před „lovci nehod“, tedy předraženými odtahovkami, které se snaží nabídnout své služby motoristům po nehodě a zneužívají jejich stresu a jednání pod tlakem k tomu, aby účastníci nehody využili odtah právě od nich – následná faktura za jejich službu je výrazně dražší než by byla faktura od smluvní odtahovky pojišťovny.

Proto, vždy je třeba zavolat na asistenční linku SVÉ pojišťovny nebo na univerzální linku 1224 a využít odtahu pouze odtud.

Odkud škodu plnit?
Dále se čtenář může v článku dočíst o tom, kdy je lepší nechat si zaplatit pojistné plnění z povinného ručení viníka a kdy ze svého havarijního pojištění. Zde bych upozornil především na to, že plnění za škodu z havarijního pojištění s sebou obvykle nese snížení bonusů a navíc u havarijního pojištění je obvykle aplikována spoluúčast (nejčastěji 5%).

Tedy pokud je viníkem druhá strana, vždy je lepší využít plnění z jeho povinného ručení. Ale POZOR. Bohužel jsou stále ještě rozšířeny super levné pojistky povinného ručení od malých pojišťovniček, kde může jednak výplata plnění trvat skutečně dlouhou dobu (=servis Vám vozidlo nevydá, dokud nebude ze strany pojišťovny proplacena oprava) a dále může se v těchto případech stát, že budou navíc plnění krátit (z důvodů např. spoluúčastí)…

Možnou obranou je připojištění v rámci vlastního povinného ručení, které je určeno právě pro tyto případy – díky tomuto připojištění je možné využít služby a servisy své pojišťovny i když by se mělo plnit z povinného ručení viníka. Vlastní pojišťovna se následně s pojišťovnou viníka již vyrovná sama.

Nevýhodou ovšem je, že se jedná o připojištění, tedy je za něj potřeba zaplatit navíc nad rámec ceny povinného ručení. 

O jaký typ plnění žádat?
Další důležitou stránkou plnění je jakou využít formu – rozpočtem či přes fakturu?

Plnění přes fakturu znamená, že se poškozené vozidlo zaveze do servisu, ten provede opravu a následně zašle na pojišťovnu fakturu k proplacení.

Plnění rozpočtem znamená, že likvidátor nacení cenu opravy (jak díly, tak i práci) a klient si následně může nechat tuto částku vyplatit a opravit si třeba sám.

Dle právní normy by nemělo být v případě plnění rozpočtem nijak kráceno (jak se stávalo často v minulosti), ale je důležité brát v potaz, že valná většina pojišťoven dává do pojištění slevu za využití smluvního servisu. Pokud je uplatněna tato sleva v pojistce a klient by následně využil plnění rozpočtem, má pojišťovna právo plnění krátit (a velmi pravděpodobně toto právo využije).

„Totálka“
Závěr článku popisuje situaci tzv. finanční totální škody. Je to situace, kdy by cena opravy převyšovala aktuální cenu daného vozidla.

Zde je důležité upozornit na fakt, že tato „totální škoda“ neznamená vždy sešrotování vozidla. Je možné si nechat plnění vyplatit a následně si přesto nechat vozidlo opravit (s doplatkem ze svého ovšem).

Závěrem
V tomto mém článku není popsáno vše, co obsahoval článek v časopise Ekonom. Chtěl jsem jen upozornit na pár bodů, které z článku nebyly úplně patrné a dále vypíchnout právě ty nejzajímavější části.

Pro více informací si můžete buďto časopis koupit a přečíst si celý článek anebo využít kontakty respektive kontaktní formulář z našeho webu a vyptat se na cokoliv co Vás zajímá.
Přidat komentář

Komentáře