Dvě dekády v poradenství

od Robert Stejkora

Dnes, 06.11.2024, je to přesně 20 let, co jsem začal svoji cestu v oboru finančního poradenství. Respektive, před 20 lety to bylo zprostředkování, které je na míle vzdáleno od poradenství, ale v té době to snad ani jinak dělat nešlo (čest výjimkám). Za ty dvě dekády v poradenství už jsem toho zažil hodně a rád bych se, v rámci tohoto mého výročí, za uplynulými 20 lety ohlédnul. V oboru se toho totiž vlastně moc nezměnilo. Bohužel…

20 let je sice úctyhodné výročí a asi by mi nemohl mít nikdo za zlé, pokud bych se v rámci tohoto článku pochlubil svými úspěchy a dosaženými metami a drahými auty a já nevím čím vším. Ale já to dělat nebudu. Kdo mě zná, tak by to ode mě ani nečekal 😊

Já si totiž myslím, že to k tomuto oboru vůbec nepatří a jen ho to dehonestuje…

Ale pojďme od začátku, ať mohu vysvětlit, jak jsem myslel to, že se toho moc nezměnilo.

Když jsem do oboru vstupoval, ve svých 20 letech, tak mou motivací, notně posilněnou tehdejším „náborářem“, bylo zbohatnutí, rychlé zbohatnutí – prostě drahá auta, drahé dovolené, hodně peněz. Navíc, téměř bez práce. Takový trošku americký sen (ano tu knížku jsem taky v té době četl 😊). Prostě to, na co utáhnete kdejakého 20letého kluka.

Jenže k dosažení zmíněného bylo potřeba prodávat co největší množství pojistek a pak hlavně přivést do své „sítě“ (jo, tak se tomu říká) co největší množství dalších lidí, kteří by pak prodávali co největší množství pojistek. Taková pyramidka…

A to mi nešlo 😊. Já totiž nejsem, a nikdy jsem nebyl, obchodník. Naopak, já jsem analytik, co o věcech přemýšlí a čím víc jsem pronikal do hloubky této problematiky, tím méně úspěšný jsem byl. Protože jsem přemýšlel, a to není věc, která by byla žádaná. V rámci toho rychlého zbohatnutí – kdo moc přemýšlí, málo prodává…

Takže jsem se plácal, přežíval a učil se. A pomalu zjišťoval, že tudy cesta nevede. Má cesta tudy nevede. Pomalu, znamená 9 let, v mém případě 😊. No, a právě po těch 9 letech jsem se shodou naprostých náhod, vyloučil z rovnice síťového marketingu ve finančním poradenství (to je věta co? 😊) a postavil se na vlastní nohy a zamířil cestou finančního poradenství a ne prodeje.

A ejhle, to mi šlo a až tady mohu tvrdit, že se začala psát ta úspěšná cesta, v rámci tohoto oboru. Úspěšná, chápejte správná, v tom slova smyslu, kdy jsem se nehnal za penězi, ale za kvalitní prací a poskytování opravdu hodnotné služby. Což ve výsledku přinese i finance, ne že ne, jen je za tím víc práce. Ale ta odměna je pak o to víc zasloužená.

I zde probíhal nějaký vývoj. Logicky. Osobně jsem toho názoru, že teprve až od roku 2019 mohu mluvit o správně nastavené a fungující poradenské praxi. To slovíčko „poradenské“ je zásadní.

Ale sakra, tolik textu, a kde je to vysvětlení, že se za 20 let nic nezměnilo? 😊

Je to v tom mém popsaném začátku – drahá auta, dovolené, hodně peněz. Čtete v tom někde slovíčko poradenství? Ne? Správně, není tam.

A co ten můj začátek má společného s dnešní dobou? Když narazíte na sociálních sítích na prezentaci současných poradců. Současných náborových technik finančně-poradenských společností. Tak si můžete všimnout, že je v nich všechno, krom toho poradenství…

Jen v posledním týdnu na mě vyskočilo na FB několik reklam, typu:

- „U nás si poradci vydělávají 70-100tis. měsíčně, v prvním roce spolupráce.“

- „Stačí vám jen maturita a stejně budete za krátkou dobu vydělávat klidně 250tis. měsíčně.“

- „Nechcete vydělávat 100tis. měsíčně? Tak dál ani nečtěte.“

A pak na mě taky vyskočilo promo video s nabídkou „otevřených dveří“ v nejúspěšnějším obchodním týmu v rámci finančního poradenství v ČR. Obchodního týmu? Haló, kam vám zapadlo slovíčko „poradenství“?

Takhle bych mohl pokračovat ještě dlouho, a točilo by se to stále na tom stejném. Bohužel na tom stejném jako před 20 lety ☹.

Mou vizí je pozvednout obor finančního poradenství na vyšší úroveň než to bahno, v jakém se stále ještě nachází. Jenže jak se zdá, 20 let na to nestačí…

Ale jednou z mých kladných vlastností je trpělivost 😊, takže stále věřím, že stačí vytrvat a dopadne to dobře. Stačí dělat kvalitní práci a ono se to rozkřikne, a lidi budou pak hledat kvalitní PORADCE a ne „poradce“ a pak, třeba za dalších 20 let, už prostě o kluky a holky v drahých autech, bez odbornosti nebude mít nikdo zájem, ale bude zájem o kvalitní službu 😉

Uvidíme.

Já chci každopádně poděkovat všem těm, díky kterým tady mohu i po 20 letech být, a kteří poptávají konkrétně mé služby, protože jsou pro ně přínosné. Takže děkuji!

Přidat komentář

Komentáře (6)