Poradenství jako z 90. let

od Robert Stejkora

Včera jsem byl, skrze mého klienta, svědkem toho, jak se neustále některé společnosti snaží praktikovat finanční poradenství stejně jako před 10 lety. Co hůře, stejně jako v 90. letech. Tím pouze degradují, již tolik zprofanovaný obor, na ještě větší „špínu“ než jakou je, bohužel, v očích mnoha klientů, nyní.

Rád bych se podělil o tento „moderní“ styl práce jedné velké, zelené, finančně-poradenské společnosti, formou nového článku. Chtěl bych napsal, že se jedná o „úsměvný příběh“, ale bohužel, je spíše k pláči.

Zmíněný klient, kterému říkejme třeba Petr Klient, měl telefonát od operátorky, této společnosti (říkejme jí třeba Markéta Operátorová) a jelikož se mu telefonní hovory nahrávají, mohu zde uvést přesný přepis, zmíněného telefonátu, tak abyste se mohli „pobavit“ i Vy. Respektive, abyste měli příklad finančního poradenství, od kterého doporučuji dát rychle ruce pryč.

Telefonní rozhovor:

KLIENT: Prosím, Klient?
OPERÁTORKA: Dobrý den, u telefonu je Markéta Operátorová ze společnosti Zelení. Hovořím prosím s panem Petrem Klientem?
KLIENT: Hovoříte, ano.
OPERÁTORKA: Výborně, pane Kliente, já vás kontaktuji ohledně vaší pojistné smlouvy, měl byste na mě tak dvě minuty vašeho času?
KLIENT: Můžete, zkuste.
OPERÁTORKA: Děkuji. Vy u nás máte pojistnou smlouvu číslo 629....... a od listopadu se změnily podmínky na těchto smlouvách a…
KLIENT: A to je pojistná smlouva k čemu?
OPERÁTORKA: Hmmm, já tady přesně nevidím, o co se jedná.
KLIENT: No, tak to já vůbec podle čísla netuším co je to za pojistku.
OPERÁTORKA: Já tady vidím jen číslo a měla by to být smlouva od roku 2012.
KLIENT: A jakou tam mám částku, měsíční nebo jak to je?
OPERÁTORKA: To já tady právě nevidím, já jsem pouze telefonní operátorka, která má na starosti obvolat teda ty klienty a domluvit s nima ty schůzky, ano? Protože je zákon na ochranu osobních údajů...
KLIENT: No tak to nic domlouvat nemusíte, já mám svýho finančního poradce, kterej to může udělat.
OPERÁTORKA: Prosím?
KLIENT: Že jako schůzku domlouvat nemusíte, protože mám svýho finančního poradce.
OPERÁTORKA: ...delší odmlka... Tak já rozumím, že to jako, samozřejmě vás chválím, ale my jsme prostě dostali vlastně na starost tyto smlouvy, právě díky tomu, že v tom listopadu se měnily ty podmínky, ano?
KLIENT: Hmmm
OPERÁTORKA: Samozřejmě, je to na vás.
KLIENT: No já vím, že už mi jednou Zelení posílali poradce a ten se mi pokoušel prodat nový smlouvy, tak jsem mu říkal, že mám svýho poradce a že to nechápu a odešel s nepořízenou, takže je to zbytečný.
OPERÁTORKA: Tady se ale jedná o stávající smlouvu.
KLIENT: No, to mi tam před tím říkali taky, do telefonu, že mi potřebuje opravit nějaký smlouvy od pojišťovny, víte? A pak přišel a nabízel mi nový produkty a tam na ty smlouvy, ty ho vůbec nezajímaly. Ty, kvůli kterým měl údajně přijít.
OPERÁTORKA: Hmmm, tak to těžko vám povím, kdo to teda byl.
KLIENT: No jasně, no.
OPERÁTORKA: No dobře, tak se omlouvám za vyrušení, přeji příjemný den, na shledanou.
KLIENT: To se neomlouvejte, na shledanou, mějte se hezky.

Tak předně, smlouva, ohledně které slečna operátorka volala, bylo pojištění motorových vozidel, které je zaniklé více jak rok a klient má své vozidlo pojištěno již úplně jinde. Navíc v listopadu k žádné změně, která by se této smlouvy týkala, nedošlo. Tedy, byla to zcela lživá informace. Každopádně, i kdyby ke změně došlo, tak o změnách se informuje mailem, nejhůře dopisem, nikdy ne telefonátem. Zvláště ne v tomto století…

Navíc, poradci z této zelené společnosti, jako ostatně většina poradců i z jiných společností, jsou placeni za nový obchod a ne za informace o změnách, tedy šlo čistě jen o to, dostat se domů ke klientovi a tam mu prodat další produkty…

Údaj o tom, že o smlouvě slečna operátorka nevím nic jiného než číslo, a že by měla být z roku 2012, je opět lež. V systému této zelené společnosti jsou detailní informace o konkrétních smlouvách, navíc smlouvy začínající číslem 6 jsou u pojišťovny, od které smlouva byla, vždy pojištěním vozidel. Pojištěním vozidel, za které mají poradci z této společnosti mizivé provize, tedy rozhodně nebylo smyslem případné schůzky, řešit toto pojištění, ale naopak prodat životní pojištění…

Navíc, proč vůbec operátorka říkala klientovi číslo smlouvy? Podle čísla smlouvy si nikdo nemůže pamatovat, o jaké pojištění jde. Tedy opět jen psychologický efekt mající za účel vzbudit důvěryhodnost - přece znají číslo smlouvy, tak to musí být odborníci, ne? Ne, je to amaterizmus…

Takže co z toho plyne? Zelení chtěli ještě před Vánoci navštívit klienta a vytáhnout z něj další peníze na novou smlouvu, zcela jistě, životního pojištění. Proč si to myslím? Poradci této společnosti (nebo alespoň většína z nich) nic jiného prodávat neumějí. A neupsal jsem se, skutečně „prodávat“, s poradenstvím to nemá nic společného.

Doufám, že to bude dostatečně odstrašujícím příkladem toho jak poradenství nedělat a s jakými poradci se NEscházet.

Přidat komentář

Komentáře (7)