Malleus maleficarum

od Robert Stejkora

Originální název původního středověkého díla Kladivo na čarodějnice. Tak přesně k tomuto, má nejblíže dokument, který jsem objevil na stránkách spřízněného poradce v jeho článku Dejte si pozor na brokerpooly!, a text tohoto dokumentu přikládám níže, aby se i ostatní mohli pokochat renesancí této knihy v podání velkého, modrého MLM.

V čem vidím podobnost? V uvedené středověké rukověti se píše o temných, zlých silách, které byly zosobněny v čarodějnicích (v 21. století na poli finančního poradenství jsou to dle všeho broker pooly). Dále pojednává o tom, jaké vlastně zlo tyto čarodějnice přinášejí, co mohou dobrému člověku (v tomto případě poradci z MLM) způsobit a jak se jim vyvarovat.

Věřím, že až si přečtete vložený „manuál“, tak to s trochou nadsázky budete cítit podobně.

Materiál jsem vložil přesně, tak jak byl vyprodukován a šířen mezi poradci oné „čisté“ firmy (a to včetně chyb, ano včetně chyb…), pouze jsem ke každé sekci vložil komentář odlišený kurzívou.

Hned z nadpisu patřícímu k zmiňovanému dokumentu bude jasné, která MLM společnost jej vyprodukovala, ale zastavím jásot ostatních MLM společností, že jich se to netýká – sám jsem v jedné pracoval 9 let a za tu dobu vím, že stejné anebo velmi podobné argumenty zaznívají z úst manažerů jak od zelených, tak od tyrkysových, tak i od ostatních… Přijde mi, že snad musejí mít hromadné, mezi-firemní školení, kde se tyhle věty učí…

Na úplném závěru je odkaz ke stažení .pdf souboru, který je originální předlohou tohoto článku. To abych zamezil případnému zpochybnění pravosti.

 

OVB vs broker pooly
Klíčové faktory o brooker poolových společnostech vznikly jako souhrn problematiky brooker poolových společností studiem dostupných informací na trhu.

- Dva řádky, třikrát použito označení „nečisté“ firmy a dvakrát s chybou – broker pool se píše s jedním „o“ ve slově broker a tento omyl se podaří v dokumentu ještě několikrát…

1. Nízká kapitálová vybavenost (Bonnet je např. s.r.o.)
a. Nestabilita v případě nepředvídatelných událostí
b. Neschopnost dostát dlouhodobým závazkům

- Pominu skutečnost, že se konkrétně Bonnet.cz spol. s r.o. bude v roce 2015 měnit na a.s., ale hlavně – v čem je nestabilita s.r.o. oproti a.s.? V čem je neschopnost s.r.o. dostát oproti a.s. dlouhodobým závazkům?

2. Majitelem obvykle fyzické osoby
a. Nestabilita v případě interních sporů
b. Limitní prostředky na chod firmy
c. Např. Bonnet už v roce 2014 prodána

- Majitelem je fyzická osoba, ano, tak přesně tento argument jsem slyšel z úst vysoce postavených manažerů jak od velké zelené MLM firmy, tyrkysové MLM firmy, tak pochopitelně od modré MLM firmy. Upřímně a co má být? Broker pooly jsou pro poradce pouze servisní organizací, která jim dává prostředky, aby se mohli věnovat práci, kterou umí a nemuseli se zdržovat byrokracií a nasmlouvávání pojišťoven.

- Jak v poolu tak i v MLM pracují lidé, tedy všem horzí stejné riziko rozpadu na základě mezilidských vztahů - jeden příklad za všechny obrovská větev jedné, zelené MLM firmy z jihu Čech se celá rozpadla, právě jen kvůli vztahům mezi jedotlivými lidmi a kde teď tito lidé jsou? Ano v Broker poolech.

- Limitní prostředky, ano, pooly mají limitní prostředky na pozlátko. Proč? Jelikož peníze za toto pozlátko chodí na účet jednotlivým poradcům ve formě výrazně vyšších provizí.

- A opět Bonnet.cz… Ten jim ale musí ležet v patě… U Bonnetu.cz spol. s r.o. došlo v roce 2014 ke strategickému spojení se společností Chytryhonza.cz s.r.o., toliko k údajnému prodeji.

3. Krátká historie na trhu
a. Broker pooly zatím neprokázaly svojí dlouhodobou životaschopnost
b. Velice obezřetný přístup regulátora k těmto subjektům a posuzování jejich fungování a stability

- Krátká historie, ano tak přesně tento názor panoval i v době, kdy začaly jezdit první automobily a měly nahradit koně, taky tomu nikdo nevěřil a kolik lidí dnes jezdí na koních?

- Přístup regulátora je stejný ke všem subjektům působícím na trhu, obezřetný přístup má pouze k těm, kteří se dopouštějí nekalého nebo neetického jednání a myslím, že o tom tato modrá MLM firma ví své, jelikož zrovna ona je pod drobnohledem regulátora jako žádná jiná.

4. Nikde ve světě tento koncept není rozšířen – nepodařilo se ho rozvinout do životaschopného úspěšného business modelu

- Opět zavádějící informace, stavějící pouze na procentuálním podílu poolu k MLM firmám.

5. Malá schopnost ovlivňovat trh a rámec podnikání
a. Broker pooly nejsou vnímány jako silní partneři pro diskusi o směrování trhu finančního poradenství

- Zvláštní, pokud někdo není silným partnerem, tak pro něj přece nebudu zřizovat helpdesk a nebudu mu dávat název „linka pro významné externí partnery“ a přitom zmíněné existuje u všech produktových partnerů jednotlivých poolů, tak kde je pravda?

- Jsem přesvědčen, že pooly jsou naopak velmi silní partneři pro pojišťovny a banky už jen kvůli tomu že pojišťovny a banky poskytují poolům individuální produktové školení (toto školení ovšem nevede člověk z MLM firmy, ale přímo metodici z pojišťoven a bank - zdarma pochopitelně), zřizují pro pooly IT podporu (co se jejich aplikací týče), poskytují poolům jako kontaktní osoby přímo své key account managery, tedy požadavky poradců z poolů na VIP sazby pojistek jdou přimo k člověku, ktery o nich rozhoduje, nikoliv jako u MLM pres centrálu...

6. Malá schopnost vyjednávat exkluzivní podmínky a produkty
a. Pojišťovny jsou si vědomy nízké možnosti poolu ovlivňovat vlastní chod
b. Pojišťovny jsou negativně ovlivňovány přetahováním poradců (kvůli neživotním pojištěním a podnikatelským pojištěním)
c. Pojišťovny vnímají nejistotu růstu poolu jako svého potenciálního distribučního kanálu, do kterého se nevyplatí investovat vlastním produktem (nechtějí dávat náklady na vývoj nových produktů do nejistého partnera)
d. Vypovězení smlouvy Bonnetu Allianz pojišťovnou

- Ano, poolové firmy nemají většinou smlouvy, na jejichž obálce je jejich logo, ale to je asi tak vše co se exkluzivity týče, jelikož ty stejné "exkluzivní" produkty mají pooly v nabídce také.

- Pojišťovny jsou spíše negativně ovlivňovány točením životek, tak aby MLM generovala kariérní body a ne kvůli neživotnímu pojištění, které si poradce z poolu pouze přetáhne do jiné společnosti (pokud tedy přechází), rozhodně nepřepojišťuje kmen neživotního pojištění, když mu za jeho trvání plynou nemalé následné provize.

- A třešnička na konec, vypovězení spolupráce Bonnetu.cz spol. s r.o. Allianz pojišťovnou, a.s. – to je čistá lež, protože zrovna minulý týden jsem od Allianz sjednával klientovi smlouvu, takže k výpovědi dost těžko mohlo dojít, když je mojí zastřešující společností právě Bonnet.cz spol. s r.o.…

7. Od roku 2016 banky nebudou vzhledem k novému zákonu o bankovnictví smět pracovat s broker pooly
a. Hypoteční úvěry a spotřebitelské úvěry nebude tak možné v tomto modelu vůbec prodávat, směrnice by měla zakázat tzv. řetězení (model Agent – s.r.o. – PPZ nebude právně možný)

- Tak toto už je skutečně propaganda, moc by mě zajímal konkrétní zákon, který se zmíněného týká…

8. Neposkytují komplexní finanční poradenství
a. Riziko nestability poolu v případě legislativních změn a restrikcí pro určité typy produktů – chybí rozumná diverzifikace produktů, když se ztíží jejich sjednávání regulatorním nebo ekonomickým zásahem (například zdražení hypoték, zavedení licencí na sjednávání produktů apod.)
b. Snížená schopnost realizovat nabyté znalosti na produktech, které nejsou v nabídce broker poolu
c. Snížená schopnost vytěžovat a zaujmout klienty (když nemám produkty v portfoliu, nemohu je nabídnout)
d. V případě, že chtějí nabízet i jiné produkty, musí se dohodnout napřímo - další admin. zátěž. Navíc nízká vyjednávací pozice, která jedincům neumožňuje dojednat exkluzivní produkty jak pro klienty, tak z hlediska provizí
e. Insia – důraz na neživotní produkty = nízké provize, a podnikatelské pojištění (neumí každý)
f. Broker Trust – 81% tvoří hypotéky a spotřebitelské úvěry = kmen s méně solventními klienty, co se stane, až hypotéky a úvěry obecně zdraží…?

- Neposkytují komplexní finanční poradenství, tak tady už mě začíná od smíchu bolet bránice – pooly jsou z valné většiny složeny ze zkušených poradců, kteří dlouhodobě pracují se svým klientským kmenem a to formou právě komplexního finančního poradenství.

- Nechápu o jaké absenci produktů u poolů je řeč, jelikož produktová nabídka je u poolů stejná jako v případě MLM firem, někdy i lepší.

- Ohledně vyjednávací pozice, právě proto zkušení poradci využívají poolů, aby si sami nemuseli nasmlouvávat pojišťovny a banky a dosáhli na zajímavé provize (a ano lepší než v MLM…).

- Proč klade Insia, a.s. důraz na neživotní pojištění? Že by kvůli následným provizím, které jsou pro poradce v MLM zanedbatelné…

- Jak může mít Broker Trust, a.s. méně solventní klienty, když mají od bank schválené hypotéky?

9. Nestabilita v počtu spolupracovníků - recruiting není klíčovou kompetencí = zásadní limitace pro růst a stabilitu kmene
a. Negativní saldo recruitingu - Broker Trust
b. Není konkurenční doložka = nestabilita kmene poradců pro broker pool

- Ano, poolové firmy nejsou založeny na neustálém přivádění nováčků, ale na menším množství kvalitních poradců.

- A absence konkurenční doložky, tedy neexistence novodobého otroctví je negativum?

10. Vysoký průměrný věk poradců 40 let vs 32 u OVB
a. Indikuje fakt, že poradci se neprosadili ve stávajících strukturálních firmách – dokáží být úspěšní jinde za horších podmínek? (BEPRO, exkluzivní produkty, silná značka, stabilní zázemí společnosti, granty a dotace?)

- Hmmm, tak to je opravdu velmi zajímavý způsob obhájení faktu proč je tato modrá MLM firma plná 18-ti letých dětí… Takže mladší člověk bez zkušeností je lepší než starší člověk, který měl více času nabýt jak životní tak hlavně pracovní zkušenosti? Tak na tohle skutečně nemám argument.

11. Ručení za storna
a. Za storna ručí nadřízený = velké riziko pro budování vlastní struktury v případě její nestability a možného odchodu
b. Když část struktury odejde, storna platí nadřízený (brokerpooly storna nevymáhají po přímém získateli)
c. Maximalizace stornorezervy individuálně - není transparentně komunikována hned od začátku

- A v MLM neručí za storna nadřízený? Tedy za tu část, která mu byla vyplacena? No tak stejné je to i v poolových firmách.

- A další lží je, že pooly nevymáhají storna po přímém získateli, pochopitelně vymáhají...

- Stornorezerva je u poolu dost transparentní - je jasně popsána ve všeobecných smluvních podmínkách a navíc je aktualizována v každém vyúčtování daného poradce.

12. Výpovědní lhůty pouze 1 měsíc (Bonnet, Broker Trust i Insia)
a. Nestabilita pro spolupracovníka v případě ukončení činnosti ze strany broker poolu
b. Nestabilita pro broker pool v případě odchodu spolupracovníka / struktury

- Proč by pool ukončoval spolupráci s kvalitním spolupracovníkem? A pro poradce je skutečně nevýhodou, když chce změnit „dres“ krátká výpovědní lhůta?

13. Omezený přístup k „know-how“
a. Jednotlivé části poolů nesdílejí know-how a nejlepší příklady z praxe
b. Jednotlivé části poolů nekomunikují – neučí se od nejlepších

- V poolech jsou odborníci, kteří odešli z MLM dost často právě proto, že měli dost monstrózních hromadných akcí, kde se vyhlašovali nejlepší z nejlepších a mluvili na podiu příběhy jak se i všichni ostatní mohou stát nejlepšími z nejlepších. Ale hlavně, odborníci si své znalosti v poolech vyměňují a sdílejí své zkušenosti ne že ne.

14. Odměňování / incentivy
a. Provize se vyplácejí průběžně (pro rata) nikoliv up front tedy na začátku jednorázově po sjednání
b. V poolech rozhoduje o výši provize nadřízený (nastavuje sám). V OVB je nastaven centrálně (Plán kariéry) a je garantovaný pro všechny.
c. Broker pool má možnost změnit systém odměňování pro celou strukturu - snížením provizí, posunem maximalizace strornorezervy
d. Struktury mají v brooker poolech tendenci vytvářet paralelní struktury, aby byly přímo v první linii a měli o to větší provize = velká nejistota v případě, že se rozhodnete budovat si strukturu v rámci0bBrooker poolu
e. Pouze finanční odměňování
f. Nejsou incentivní cesty

- Provize se vyplácí stejně jako v MLM jen s tím rozdílem, že poradci v poolech nejsou okrádání na následných provizích, tak jako v MLM a dokonce některé z poolových firem vyplácejí provize několikrát do měsíce.

- A o centrálním nastavení rozhoduje robot anebo vedoucí manažeři dané MLM společnosti? Šance změny provizí v poolu je diametrálně nižší než šance, že se změní v MLM, ale i kdyby se v poolu změnila a poradci by se to nelíbilo – využije svojí „nevýhodné“ měsíční výpovědní lhůty a přejde jinam i s celým svým klientským kmenem.

- Ano lidé v poolech netouží po padesáti-úrovňové struktuře, plné dětí nalákaných na drahá auta na leasing. Jelikož v poolech se lidé nemusí obávat kariérních pádů ve chvíli kdy je dožene někdo z jejich přímé linie

- A ano „MLM pozlátko“ (tedy incentivní cesty - v cool řeči modrých) v poolech chybí a poradci dostávají za svoji práci „jen“ peníze – nepoměrně vyšší než v MLM, takže si zmíněné pozlátko mohou pořídit sami. Nemluvě o tom, že v rámci motivace, nefinanční - incentivní odměny dávají poradcům z poolu přímo pojišťovny a banky (tablety, telefony, rekreační pobyty, zahraniční pobyty).

15. Vlastnictví klientů
a. V Broker Trustu je klient vlastněn poradcem. Co to znamená, když si vybuduju strukturu a ta mi odejde? Klienti od získatelů mi odejdou s částí struktury. Na rozdíl od OVB, kdy zůstávají ve vlastnictví hierarchicky vyšší struktury.

- Zde vysvětleno za mě – klient patří poradci – logický a správný přístup, jediný komu z toho plyne nevýhoda je poolová organizace pokud od ní poradce odejde jinam, tedy rozhodně to není ani v nejmenším nevýhoda pro poradce.

Další zjištění:
- Broker pooly poskytují netransparentní informace na svých webech
- Informace na webu a ve smluvní dokumentaci si protiřečí
- Některé podpůrné činnosti jsou zpoplatněné
   - Např. Bonnet
      - Zpoplatněný intranet 600 Kč bez DPH/3 měsíce
      - Pokuty za neúčast na školení

- Broker pooly poskytují přesně ty informace, které obdrží od svých produktových partnerů.

- Ať hledám, jak hledám, tak nenacházím nic, co by si protiřečilo na webu a ve smluvní dokumentaci.

- Opět zvláštní, s Bonnetem.cz spol. s r.o. spolupracuji a nestojí mě to nic.

Ukončení činnosti Finportal.cz (2012-2014)
- Od 3/2014 je Finportal.CZ v likvidaci!!!
- Spolupracovníci nejsou 100% vyplacení a musejí odejít!!!
- Spolupracovníkům se doporučuje spolupráce s Bonnet popř. Chytrý Honza

- Finportal, a.s. což je slovenská finančně-poradenská společnost se pouze stáhla z ČR a nadále bude působit pouze na Slovensku.

Vypovězení smlouvy Bonnetu Allianz pojišťovnou

- O Allianz pojišťovně, a.s. a Bonnetu.cz spol. s r.o. již řeč byla.

VÝHODY PRÁCE V OVB
Díky stabilitě OVB jasná pravidla kariérního růstu – nebudou se měnit pod rukama v případě, kdy se na trhu nebude dařit.
OVB má vyjednané TOP provize na trhu.

- Kdo alespoň pár let pracoval ve firmě typu MLM, moc dobře ví, jak snadné je pro ni změnit pravidla a běžně se to děje, obvykle každý rok, kdy se podepisují nové všeobecné smluvní podmínky.

- A pokud „TOP“ v tomto případě znamená nejnižší, pak ano souhlasím.

Výhody plynoucí z dodatkové smlouvy pro vedoucí spolupracovníky od pozice oblastní vedoucí:
- Garantovaná smluvní provize za péči o kmen
- Garantovaná smluvní provize za dynamiku (indexaci)
- Garantované nároky na provizi pro senior zemské ředitele - renta
- Zahrnutí do skupinového úrazového pojištění pro OVB - celý svět, celý rok
- Garantované nároky v případě neschopnosti výkonu povolání
- Garantované nároky z pojištění pro pozůstalé
- Garantované nároky při ukončení činnosti vedoucího spolupracovníka z důvodu věku
- LD dotace
- LD granty
- LD rozpočet na podporu a rozvoj struktury

- Přesně jak je uvedeno v nadpisu této sekce – pro vedoucí spolupracovníky a ještě by bylo dobré uvést – „Výhody, které byly těmto vedoucím zaplaceny z osekaných provizí poradců-ovcí“ a dále by bylo vhodné uvést, že tyto výhody platí JEN v případě, kdy zůstanou panu vedoucímu nějací poradci, jinak ani on mít tyto výhody nebude – jen namátkou: „renta“ – bez poradců? To asi ne…

Zázemí OVB Allfinanz umožňuje čerpat z bohatého programu benefitů:
- Exkluzivní operativní leasing na nové auto
- Zvýhodněné tarify volání a internetu
- Zvýhodněné bankovní služby
- Slevy na energie
- Finanční podpora při otevírání nových kanceláří
- Finanční podpora na vzdělávání
- Dotace na akreditaci ČNB (pro PPZ)- rozložení splátky na 10 měsíců
- Školení CERPO a CERIN a VZ zdarma

- Tak a zde jako můj poslední komentář použiji otázku: Milí modří a kdo tyto výhody dnes již nemá ve standardu?

A zde je již slíbený originál ke stažení. 

Přidat komentář

Komentáře (2)